Solucions creatives: L’impuls de la prosa és al ritme de la puntuació / Rafael Chirbes

“És veritat que l’impuls de la prosa és al ritme de la puntuació, a la música, que és molt important. Jo crec que el llenguatge per si mateix no és res, si no és contenidor de coses, però has de jugar amb aquest contenidor, com el distribueixes. El ritme d’un llibre és molt important, la seva respiració, la tensió. En llibres com ‘Crematorio’ o ‘En la orilla’, es busca, donat que el lector s’enfronta a coses que no li fan cap gracia, i que li parlen de si mateix d’una forma gens gratificant, que el lector no et deixi. ‘En la orilla’ és una llibre totalment centrífug, com un pop que vol tocar totes les coses. No vol ser un llibre de personatges sinó d’un temps. Em ve al cap la trilogia de John Dos Passos (‘USA’), o ‘Manhattan Transfer’. Això vol dir que és un llibre que de la mateixa forma et parla de menjar com de l’oli, de les putes, de la crisi econòmica, de pederastia… Jo què sé, hi és tot. Es vol parlar de tot. Si a més de ser-hi tot i en un to que al lector no li fa gràcia, sobretot identificar-se amb algunes coses, la única forma que tens per tractar-ho és el ritme de la prosa, ficar-li en una túrmix de la que no pugui sortir…”

Llegeix l‘entrevista completa de l’autor amb ABC.

Deja un comentario

*