Solucions creatives
Solucions creatives: Utilitzar cada persona segons el tema / Paul Auster
“Vaig utilitzar aquesta persona en els meus dos últims llibres per raons molt complexes. Primer, perquè no estic tan interessat en mi mateix, i per descomptat no estic interessat a escriure una autobiografia tradicional, que usa la primera persona. Glorificar la meva experiència, emfatitzar-la d’aquesta forma, no era el que volia. La tercera era possible, com vaig fer en l’última part de La invención de la soledad, però era massa distant, llavors vaig pensar que la segona persona podia obrir un petit espai entre “jo i jo”, era com un diàleg íntim. Tractant-me a mi mateix com a un altre proper podia implicar, alhora, al lector. El que vaig tractar de fer en aquests dos llibres no va anar tant explicar la meva pròpia història, sinó parlar de coses específiques de la meva vida, per les quals passa la majoria de la gent. La meva esperança era que el lector, tenint aquests llibres, pogués recordar la seva pròpia vida. Un mecanisme per deslligar en ell memòries i records”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Conrear un estil perturbador / Marta Sanz
“Busco un estil que pertorbi probablement perquè jo com a receptora gaudeixo amb els llibres i amb les pel·lícules, o amb la música, que no em deixa igual que quan vaig començar. Valoro molt la literatura de la qual no surto indemne. Valoro molt la literatura que d’alguna manera em copeja en el bon o malament sentit de la paraula i el que fa és ampliar la meva visió del món, la meva manera de veure les coses. Per això potser busco un llenguatge dins de les meves novel·les que sigui perturbador i pugui treure als lectors de l’espai de confort. Que generi inquietud, que plantegi preguntes, que ajudi a veure les coses d’una altra manera, fins i tot que generi disconformitat. I adopto aquesta actitud perquè en els textos literaris em sembla que el que es diu és el mateix que la manera de dir-ho”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: La musicalitat de l’escriptura / Fred Vargas
“En alguns instituts als quals he anat, els he proposat als alumnes que triessin un capítol d’alguna de les meves novel·les. Després ho he escrit sense literatura ni art, de manera plana, gairebé com una descripció sense més. Els he preguntat: què, us segueix agradant? I han dit que no. És que la música, la música és fonamental, jo intento que tot el que escric la tingui”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Cal escriure poc / Patrick Modiano
“Pensar sí, un pensa en el llibre que està escrivint tot el dia. Però el fet d’escriure deu durar molt poc temps, com una operació quirúrgica. Jo personalment al cap d’una hora i mitja escrivint sento aquesta caiguda de tensió, i si continuo sento que les coses comencen a escapar-se’m en tots els sentits. Cal pensar en el llibre tot el dia, com si fossis un somnàmbul, però escriure cal escriure poc”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Trobar la paraula exacta / Italo Calvino
“Jo no crec en l’expressió immediata. Quan realitzo la meva obra, escric i esborro constantment. Odio l’aproximatiu. La primera paraula que se’ns ocorre no és mai la veritable, i a mi només em satisfà el llenguatge quan arribo al seu centre, al precís”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Treballar l’estil / Donna Tartt
“La satisfacció més profunda que em produeix escriure és del nivell més petit, més humil i íntim: treballar amb tenacitat en una frase complicada, aconseguir portar-la a la perfecció, sense importar el temps que faci falta. Puc passar-me tranquil·lament hores movent una coma. Em satisfà molt més que algú digui “m’encanta aquesta frase”, que no que digui, “m’ha encantat el teu llibre”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: La limitació temàtica / Philip Roth
“Crec que cadascun té una galleda plena de temes, que són teus perquè exciten la teva energia verbal. Vas traient-los i usant-los. Arribes al final de la galleda i no queden molts. Això és el que els passa als escriptors majors. Tens un nombre limitat de temes, deu, sis o vint, i aquest és el teu nombre. Jo no sé quants tinc, però suposo que un torna a treballar sobre algunes idees. La meva auto-reflexió sobre el meu treball també té un límit”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: La rutina de l’escriptor / Joyce Carol Oates
“Començo a escriure a les vuit del matí. Però és un plaer, no ho prenc com un treball. Ho faig tot el matí, i potser un parell d’hores més a la tarda. A la nit llegeixo, veig pel·lícules, televisió… També m’agrada anar al camp a caminar, córrer o anar amb bicicleta. I penso sobre el que escric. Això també ho considero escriure”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Em vaig convertir en un escriptor de paràgrafs / Don DeLillo
“Segueixo una idea, no tinc un guió previ. Em vaig convertir en un escriptor de paràgrafs, frase a frase, a Los nombres (1982). Em vaig fer més conscient de les paraules i les frases. D’aquesta manera em resulta més fàcil llegir i corregir. La pàgina en blanc, un paràgraf i estudiar-ho de forma detinguda i entendre-ho. Poso la pàgina a un costat i començo amb una altra. A La calle de Great Jones no tenia un sentit del paràgraf. Són llargs. En treballs més recents, es fan més curts, perquè em permet veure de forma més clara i estar més atent a què haig de corregir i canviar”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre curs Quadern d’Escriptura.
Solucions creatives: Canviar el gènere en funció del tema / Mario Benedetti
“A mi les idees i els temes ja em vénen amb l’etiqueta del gènere, encara que de vegades m’equivoco. Em va passar amb L’aniversari de Juan Angel: vaig començar a escriure-ho en prosa, com tot novel·lista que es preci, però a les 50 pàgines no podia avançar més, estava estancat, cosa que generalment no em pasa. Fins que em vaig adonar que el tema tenia una càrrega poètica molt forta i ho vaig reprendre com una novel·la en vers. Aquí va canviar tot i la vaig acabar ràpidament”.
Si t’interessa l’escriptura no dubtis a fer un cop d’ull al nostre nou i complet curs Quadern d’Escriptura.