Solucions creatives: Escriure per plaer / Quim Monzó

Publicado en Solucions creatives el 12/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“No he escrit mai pensant que tingués res a dir, ni he escrit mai perquè somiés ser un escriptor. Vull dir: un escriptor que, més que escriure, el que vol és viure la vida “d’un escriptor que té coses a dir i un paper social que complir”. Escric perquè m’agrada escriure. M’agrada molt escriure. Jo diria que és el que més m’agrada fer. Si algun dia deixés d’escriure no seria, doncs, perquè no tingués res a dir sinó perquè escriure m’hauria deixat d’agradar.”

Si a tu també t’agrada escriure, informa’t del nostre curs de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Escriure és un regal / John Green

Publicado en Solucions creatives el 11/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“Cada dia, rebo e-mails d’aspirants a escriptors sobre com convertir-se en escriptor, aquest és l’únic consell que puc donar: No escriguis solament per fer diners – mai faràs diners suficients. No escriguis solament per ser famós – mai et faràs suficientment famós. Fes regals per a la gent – treballa molt dur en fer aquests regals amb l’esperança que aquesta gent s’adonarà i els gaudirà. Possiblement s’adonaran del dur que has treballat, o potser no – però si no s’adonen, és frustrant, ho sé. Però això no canvia res, perquè la teva responsabilitat no és la gent a la qual li fas el regal, sinó el regal en si mateix.”

Si t’agrada escriure, no dubtis a consultar la informació del nostre curs de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Com escriure amb estil (II) / Kurt Vonnegut

Publicado en Solucions creatives el 10/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

6- Digues el que vols dir: jo solia desesperar-me amb aquests professors, però ja no més. Ara entenc que tots aquests assajos i històries antigues amb els quals tènia que comparar el meu treball no eren magnífics per la seva edat o per ser exòtics, però per precisament el que els seus autors volien dir. Els meus professors volien que jo escrivís de forma adequada, sempre seleccionant les paraules mes efectives i enllaçant unes paraules amb altres sense ambigüitat, ni rigidesa, com a parts d’una màquina. Els meus professors no volien que jo em convertís en un cavaller anglès després de tot. Ells esperaven que fos entendible, i com a conseqüència entès. I allí es van anar els meus somnis de fer amb les paraules el que Pablo Picasso va fer amb pintures o com qualsevol ídol del jazz amb la música. Si trenco amb totes les regles de puntuació, tenir paraules que signifiquin el que jo vulgui i posar-les unes al costat de les altres sense regla alguna. Simplement ningú m’entendrà. Així que el teu millor, evita l’estil Picasso o l’estil jazz quan escriguis, si tens alguna cosa que dir i vols que s’entengui.

Els lectors volen veure les teves pàgines com si fossin pàgines que han vist ja. Per què? Perquè ells mateixos té un dur treball, i necessiten tota la nostra ajuda.

7- Tingues pietat dels lectors: Ells has d’identificar milers de petites marques en el paper i treure’ls un sentit immediatament. Ells han de llegir, un art tan difícil que molta gent mai ho aconsegueix ni tan sols si ho ha estudiat fins a l’institut – 12 llargs anys. Així que aquesta discussió ha de tenir en compte que les nostres opcions estilístiques com a escriptors són escasses i no gaire glamurosas, ja que els nostres lectors estan lligats a ser uns artistes tan imperfectes. La nostra audiència requereix els nostres comprensius i pacients professors, sempre disposats a simplificar i aclarir – si hauríem d’elevar-nos per sobre de la munió i cantar com a rossinyols. Aquestes són les males notícies. Les bones notícies són que nosaltres els Americans estem governats sota una Constitució única, que ens permet escriure sobre el que vulguem sense temor o càstig. L’aspecte més significatiu del nostre estil, que és sobre el que volem escriure, és completament il·limitat.

Si vols endinsar-te al món de l’escriptura, no dubtis a informar-te dels nostres cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Com escriure amb estil (I) / Kurt Vonnegut

Publicado en Solucions creatives el 09/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

1- Troba un tema que et preocupi: troba un tema que et preocupi i del qual el teu cor sent que els altres també haurien de preocupar-se. És la teva preocupació genuïna, i no els teus jocs de paraules, la qual cosa farà que el teu estil sigui d’allò més atractiu i seductor. No t’urgeixo al fet que escriguis una novel·la – encara que no m’importaria si ho fessis – mentre sigui sobre alguna cosa que et preocupi de debò. Una petició al teu alcalde sobre el forat d’enfront de la teva casa o una carta d’amor per a la teva veïna és suficient.

2- No divaguis: i jo no vaig a divagar sobre això.

3- Fes-ho simple: i sobre el teu ús de la llengua: recorda que dos grans mestres de la llengua, William Shakespeare i James Joyce, van escriure frases que eren fins i tot infantils quan els seus temes eren d’allò més profund “Ser o no ser?” Pregunta el Hamlet de Shakespeare. La paraula més llarga és de tres lletres. Joyce quan estava sensible no podria fer una frase tan intricada i brillant com un collaret per a Cleòpatra, però la meva frase favorita en el seu relat “Eveline” és aquesta: “Ella estava cansada”. En aquest punt de la història, altres paraules no podrien haver trencat el cor del lector com aquestes tres ho fan. Simplicitat en el llenguatge no està únicament ben vist, sinó fins i tot és sagrat. La Bíblia comença amb una frase que bé podria ser de la mà d’un noi de catorze anys “En el principi va crear Déu el cel i la terra”.

4- Tingues els collons de tallar: és possible que tu també siguis capaç de fer collarets per a Cleòpatra, per així dir-ho. Però la teva eloqüència hauria de ser el servent de les idees en el teu cap. La teva regla ha de ser aquesta: Si la frase, per excel·lent que sigui, no il·lumina el teu tema d’alguna forma nova i útil, esborra-la.

5- Has de sonar com tu mateix: l’estil d’escriptura que és mes natural per a tu està lligat a com sonava la parla que senties de petit. L’Inglés era la tercera llengua del novel·lista Joseph Conrad, i alguna cosa que sona estrany en el seu ús de l’anglès era indubtablement acolorit per la seva primera llengua que era el polonès. I afortunat és l’escriptor que neix a Irlanda, allà on l’anglès és tan divertit i musical. Jo vaig néixer i vaig créixer a Indianápolis, on els sons del parla més comuns sonen com una serra tallant metall oxidat, i empra un vocabulari tan poc decoratiu com el xiscle d’un mico. En alguns dels remots ecos de la Appalachia, els nens segueixen creixent amb cançons i locucions de l’era d’Isabelina. Sí, i molts americans creixen sentint una llengua altra que no és anglès, o un dialecte de l’anglès que la majoria d’americans no pot entendre.

Totes aquestes variants del parla són belles, com la varietat de papallones és bella. No importa com sigui la teva primera llengua, has de cuidar-la tota la teva vida. Si la teva llengua materna no és anglès estàndard, i es mostra quan escrius en anglès estàndard, el resultat sol ser deliciós, com una noia maca amb un ull verd i un altre blau.

Jo mateix crec que confio més en la meva escriptura, i uns altres semblen pensar el mateix, quan sono com una persona de Indianapolis, que és el que sóc. Quin alternativa tinc? La vehement alternativa que ha estat rigorosament recomanada per professors i que tu mateix t’has imposat: el d’escriure com un home conreat de fa més d’un segle.

(Demà continua…)

Si vols escriure, no dubtis a informar-te dels nostres cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Un germen d’ulterior fecunditat / Ernst Jünger

Publicado en Solucions creatives el 08/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“El que cal evitar és que la narració adquireixi un caràcter purament al·legòric. Sense relacionar-se amb cap temps, ha de poder viure des de si mateixa, i encara és bo que quedin en ella passatges foscos que ni tan sols l’autor és capaç d’aclarir. Aquests passatges són sovint, i jo he tingut experiència d’això, germens d’ulterior fecunditat.”

Si t’agrada escriure no dubtis a informar-te dels nostres cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Ficcionar la nostra vida / Sergi Pàmies

Publicado en Solucions creatives el 07/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“Quan creem un relat de la nostra vida, por molt precisos que siguem, ficcionem. I quan fem ficció, por molt imaginatius que siguem, descrivim o documentem una realitat. Aquí hi ha una cosa una mica perversa. Perquè utilitzo la realitat per canviar coses, introduint aspectes que no somio meus.”

T’agrada escriure? Informa’t dels nostres cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Escriure sobre allò que coneixem / Montserrat Roig

Publicado en Solucions creatives el 06/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“Però, com diu Faulkner, escrivim sobre allò que coneixem. Amb els anys, la realitat esdevé simbòlica. Una de les coses que m’ha costat més a la vida és aprendre a escriure amb fredor, allò que deia Txèkhov, que en el moment d’escriure has de tenir el cor com si fos de marbre. Distanciar-se és un aprenentatge. L’escissió vida-literatura és difícil de viure-la. Poder viure per un cantó i escriure per l’altre. Suposo que calen anys d’aprenentatge per saber una mica què és la creació… I molt d’ofici.”

Si t’interesa l’escriptura no dubtis a informar-te dels nostres cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: Eliminar pàgines / Elie Wiesel

Publicado en Solucions creatives el 05/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“És una lluita quan haig d’eliminar pàgines. Redueixo nou-centes pàgines a cent seixanta. Però m’encanta treure-les. Ho faig amb un plaer masoquista, però encara que treguis aquestes pàgines, en veritat no ho fas. Escriure no és com la pintura en la qual tu vas afegint, no és el que poses en el llenç el que el lector veu. Escriure és més com l’escultura en la qual tu vas traient, vas eliminant perquè el treball final es faci visible. Fins i tot les pàgines que treus, d’alguna forma romanen.

Hi ha una diferència entre un llibre que té dues-centes pàgines des del principi, que un llibre de dues-centes pàgines resultat d’un original de vuit-centes. Aquestes sis-centes pàgines segueixen allà. Només que tu no les veus.”

Si t’agrada escriure no dubtis a informar-te del nostre cursos de Narrativa.

continuar leyendo

Solucions creatives: La traducció personal del lector / José Luis Sampedro

Publicado en Solucions creatives el 04/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“Penso en el lector perquè els meus escrits són cartes d’amor a la recerca d’un destinatari. Em veig buscant a aquest lector acostant-me a ell. Però no em preocupa com  interpretarà el que escric, i sé que cadascun d’ells farà una interpretació diferent. El meu objectiu és que el que escric sigui suficientment eloqüent perquè el lector construeixi el seu missatge.

El que espero del meu escrit és que tingui la capacitat de provocar en el lector la seva traducció personal. Espero que penetri més enllà de la seva indiferència. I com s’aconsegueix que hi hagi traduccions, que el lector faci seva l’obra i no es quedi en una lectura superficial? Això és l’art d’escriure i en certa mesura haig de tenir-ho perquè els lectors m’escriuen o m’aborden per explicar-me què els va dir una determinada novel·la.”

Si t’interessa l’escriptura no dubtis a informar-te del nostre curs de Narrativa 1.

continuar leyendo

Solucions creatives: Una novel·la es fa amb… / Mercé Rodoreda i Gurguí

Publicado en Solucions creatives el 02/05/2017 por Victor González – Se el primero en comentar

“Una novel·la es fa amb una gran quantitat d’intuïcions, amb una certa quantitat d’imponderables, amb agonies i amb resurreccions de l’ànima, amb exaltacions, amb desenganys, amb reserves de memòria involuntària… tota una alquímia. Una novel·la és, també, un acte màgic. Reflecteix el que l’autor té dintre sense que quasi sàpiga la càrrega que porta de llast.”

Si t’agradaria iniciar-te en la novel·la informa’t de nostre curso Quadern d’Escriptura.

continuar leyendo